Odškodnění pracovního úrazu

  • (neregistrovaný)

    19. 4. 2006 10:47

    Mám zaměstnance, který dlouhodobě marodí s PÚ, žádali jsme o zálohové plnění přímo na účet pracovníka. Z důvodů dlouhé doby vyřizovaní si zaměstnanec zavolal na pojišťovnu jak to s plněním vypadá. Tam mu pani řekla, že je dle zákona povinností zaměstnavatele vyplácet mu ušlou mzdu měsíčně ve výplatě. Z tohoto důvodu se pracovník na mě této povinnosti dožaduje.
    Když jsem si to ověřovala na Démonii, tak mi řekli že není mou povinností a záleží na mém rozhodnutí.
    Hledala jsem v zákonech a našla vyhlášku MF č. 125/1993 Sb. a její
    "§ 2
    (1) Zaměstnavatel má právo, aby za něho pojišťovna příslušná podle § 1 (dále jen "pojišťovna") nahradila škodu, která vznikla zaměstnanci při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, v rozsahu, v jakém za ni zaměstnavatel odpovídá podle zákoníku práce. "


    Jak mám tedy postupovat? - nechce se mi teď přecházet na měsíční vyplácení se mzdou, když už během 3/4 roku proběhlo 2x zálohové plnění pojišťovny.

    Může zaměstnanec vyžadovat měsíční plnění na základě zákonné povinnosti?

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 19. 4. 2006 11:21

      Anonymní (neregistrovaný)

      Re: Odškodnění pracovního úrazu
      zaměstnavatel může požádat pojišťovnu o plnění a ta musí plnit,nebo může vyplatit a refundovat pojišťovně,ta zaplatí zaměstnavateli..pokud pojišťovna již částečně plnila,musí dále, potom při ukončení bude danit náhradu na ztrátě...podle mne je to záležitost pojišťovny a vy nemáte povinnóst,protože jste využili práva,že za vás plní přímo pojišťovna...

    • 19. 4. 2006 12:17

      Martina+ (neregistrovaný)

      Re: Odškodnění pracovního úrazu
      Pojišťovna má nejraději, když všechno vyplatíte vy. Povinnost odškodnit zaměstnatnce měsíčně vám ukládá § 205b odst. 3 ZP. Většinou měsíčně odškodňuji zaměstnance a potom po skončení PN a po nashromáždění všech dokladů zasílám na pojišťovnu s žádostí o refundaci náhrady. Ostatní- bolestné, účtenky lékaře apod. žádám o přímou refundaci pojišťovnu. Často urguji, ale peníze přijdou třeba za 3 měsíce. Hrůza. Na přímé odškodnění pojišťovnou máte také právo. Ještě jsem nezkoušela žádat pojišťovnu měsíčně o přímé odškodnění zaměstnance. Ale potom by si měl pojišťovnu uhánět zaměstnanec sám. Tvrdím, že pojišťovna a pošta jsou dva nejhorší ústavy.

    • 19. 4. 2006 14:30

      Jitka (neregistrovaný)

      Re: Odškodnění pracovního úrazu
      Děkuji za odpověď.
      žádáte, také každý měsíc od zaměstnance potvrzení lékaře, že se jedná stále o prac.neschopnost na základě prac.úrazu, jako to po mě chce pojišťovna?

    • 20. 4. 2006 7:38

      Anonymní (neregistrovaný)

      Re: Odškodnění pracovního úrazu
      pokud pojišťovna něco chce,ať si vyžaduje od lékaře sama, já měla teď případ kdy lékař automaticky mi poslal, že nemocenská z důvodu úrazu byla od-do a dále je nemocen pro běžnou němoc...ale pokud plní pojišťovna tak bych jim sdělila adresu lékaře,ať si kontaktují....

    • 20. 4. 2006 7:44

      Martina+ (neregistrovaný)

      Re: Odškodnění pracovního úrazu
      ---
      --
      Ne. Zasílám kopii počátku PN a ukončení, kde je zatrženo, že jde o PÚ + záznam o úrazu+hodnocení bolestného(léčení od..do). Pokud by šlo o následné PN z důvodu PÚ, tak si nechám o lékaře písemně sdělit, že se jedná o PN související s PÚ. Může se však stát, že léčení z důvodu PÚ bylo skončeno, ale zaměstnanec onemocněl z obecných přičin, kdy nemoc navazuje a není vystavena nová PN. Zde by již ušlý výdělek nenáležel. Když vám pojišťovna refunduje měsíčně nebo odškodňuje přímo zaměstnance, tak by stačilo si vyrobit nějaký formulář a vždy když zaměstnanec jde na konci měsíce pro lístek, lékař rovnou potvrdí, že jde o pokračování PN z důvodu PÚ. Nepočítejte také náhradu přesně. Nechte si rezervu, kdyby PN byla ukončena např. násl.měsíc ve dnech volna atd. Také si můžete nechat průběžně písemně prohlásit od zaměstnance, že jeho PN je pouze z důvodu PÚ. Nevím, zda uzavíráte dohody o odškodňování, kde můžete vymezit povinnosti zaměstnance informovat o změnách, které mají vliv na poskytování náhrady. Když něco pojišťovně nedoložíte, tak vám náhradu nevyplatí a klidně vám doklady hodí stranou a ani nezavolá. Snad se něco změní s nových zákonem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).