Reklamace - pro gravera

  • (neregistrovaný)

    16. 5. 2006 18:54

    Dobrý den, vracím se ke svému dřívějšímu dotazu na oprávněnost požadavku zaplacení poplatku spojeného s neuznanou reklamací.
    Tak jsem šla pro ten mobil - majitel mi ho odmítl vydat, a to i když jsem chtěla volat policii. Neudělala jsem to, protože jsem se docela bála, že přijede policie, a neznalá zákonů mi nepomůže. Majitel argumentuje tím, že má reklamační řád vypracovaný od právníka, a má tam uvedeno, že v případě neuznané reklamace spotřebitel poplatek hradí. Lovím na netu informace,a nic moc nemám. Hlavně to, co by přesvědčilo majitele k vydání mobilu. Zvažuji podání trestního oznámení, ale mám vůbec šanci? Napsala jsem dotaz na ČOI a zatím nemám odpověď. Na jedné stránce sdružení spotřebitelů jsem našla shodný dotaz s odpovědí, že na to prodejce má nárok, ale z roku 2004. Pokud jste právník, nebo máte zkušenosti, prosím ozvěte se mi. Mě už ani tak nejde o těch 128,--Kč, už jde o princip.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 17. 5. 2006 7:48

      graver (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Jakýkoliv reklamační řád je neplatný, pokud je v rozporu s platnou legislativou, i kdyby ho sepsalo stádo právníků a vy ho podepsala. O názoru některých spotřebitelských poraden, že poplatek je oprávněný, vím. Obávám se, že už vám k tomu moc neřeknu. Počkejte na výrok ČOI. Rozhodným prvkem je v tomto případě pouze soud. Můžete si samozřejmě nechar zpracovat nezávislý právní posudek, můžete pohrozit prodejci, že budete požadovat úhradu nákladů, které vám vznikly zadržením věci... Opakuji, že prodejce dle mého názoru není oprávněn věc zadržet - měl by telefon vydat a pak poplatek vymáhat, ale pokud do toho nechcete angažovat policii, tak je tato skutečnost nerelevantní. On to samozřejmě ví, je mu jasné, že policii volat nebudete. Já jsem v této situaci byl jednou - nesouhlasil jsem s cenou opravy auta, rozdíl byl pár stovek, tzn. neúměrný ceně vozu a servis nebyl oprávněn vůz zadržet. Názor změnili, když jsem vzal do ruky telefon.

    • 17. 5. 2006 8:53

      Ada (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Díky za Vaši odpověď. Ráda bych dokázala prodejci, že jedná v rozporu s legislativou, ale právě postrádám, nebo nemohu najít, zákonnou normu, která by zcela jasně říkala, že na to nemá prodejce nárok. On tvrdí, že to není reklamační poplatek, ale náklad na zjištění závady. Já si myslím, že je to náklad na reklamaci, a myslím, že mě nemusí zajímat, protože je nakonec jeho věc, že nedokáže posoudit oprávněnost reklamace sám, ale musí využít servisu. Já to vím, a vidím takhle, ale je otázkou, jak to bude vidět policie...Asi se tam skočím poradit, případně mohu učinit oznámení...Je to sice pár korun, ale fakt už jde o princip... Jestli ono taky nehraje roli, že jsem tam šla sama ženská...

    • 17. 5. 2006 9:15

      graver (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      >Díky za Vaši odpověď. Ráda bych dokázala prodejci, že
      >jedná v rozporu s legislativou, ale právě postrádám,
      >nebo nemohu najít, zákonnou normu, která by zcela jasně
      >říkala, že na to nemá prodejce nárok.
      Budete ho hledat marně, protože nic takového neexistuje (jak jste si mohla přečíst v jednom z uvedených odkazů). Domněnka neoprávněnosti poplatku je založena právě na tom, že to zákon neřeší, tzn. naopak právo prodejce tento poplatek účtovat není legálně podloženo. Jak už jsem řekl, názory se různí.
      >On tvrdí, že to
      >není reklamační poplatek, ale náklad na zjištění
      >závady. Já si myslím, že je to náklad na reklamaci, a
      >myslím, že mě nemusí zajímat, protože je nakonec jeho věc,
      >že nedokáže posoudit oprávněnost reklamace sám, ale
      Je bohužel jedno, co si o tom myslíte vy nebo já, protože trumfy má prodejce a toho nepochybně nějaká obecná pravda netrápí.
      >musí využít servisu. Já to vím, a vidím takhle, ale je
      >otázkou, jak to bude vidět policie...Asi se tam skočím
      >poradit, případně mohu učinit oznámení...Je to sice
      Ani policie to za vás nevyřeší - může pouze přinutit prodejce, aby vydal neoprávněně drženou věc. K oprávněnosti poplatku vám policie nic neporadí. Pokud jde o zadržovací právo, snad by to tu upřesnil někdo povolanější.
      >pár korun, ale fakt už jde o princip... Jestli ono taky
      >nehraje roli, že jsem tam šla sama ženská...

    • 17. 5. 2006 9:49

      Ada (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Moc dík za Váš čas,uvidím co ČOI, a zjusím něco najít k neoprávněnému zadržování věci.

    • 17. 5. 2006 9:46

      anonymous (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      já bych doporučil na ČOI zavolat (nepsat), budete mít informaci za několik minut.

    • 17. 5. 2006 11:11

      Ada (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Už jsem tam volala, neporadili mi o moc víc než graver. Paní mi řekla, že je důležité, co je na reklamačním protokolu, tedy co jsem podepsala. Na tom co mám v ruce není o poplatku žádná zmínka, ovšem není to kopie, je to polovina A4, tu druhou má prodejce, a já si bohužel nepamatuji, jestli to tam mají napsané (moje blbost).
      Jinak rada - pohrozit ČOI (zadala jsem to již jako podnět) (což zřejmě nebude působit). Další rada - já to tušila - nejít tam sama ženská.
      Jinak nic.
      Na netu jsem našla tiskovou zprávu SOS sdružení spotřebitelů z 6.1.2006, kde píší právě o tomto nárokování poplatku při neuznání reklamace, o jeho protiprávnosti. Mají tam adresy poraden, půjdu se tam poradit, jak vymoci mobil... Držte mi palce.

    • 17. 5. 2006 13:01

      graver (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Našel jsem tento názor spotřebitelského serveru:
      http://www.spotrebitele.info/kartoteka/index.php?page=641

      Z toho by vyplývalo, že problémy budete mít, pokud jste souhlas s poplatkem a zadržením věci podepsala (já tvrdím, že ani tehdy ne, ale to je jen můj názor). Pokud prodejce není schopen doložit, že vás na tyto skutečnosti upozornil před uzavřením kupní smlouvy, pak by to mělo být jasné. Upozorňuji, že to je jen akademická diskuse o tom, co by de iure někdo měl nebo neměl.

    • 17. 5. 2006 13:04

      graver (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Ještě pro upřesnění: je jasné, že nikdo není tak pitomý, aby při koupi podepisoval nějaký dokument. Prodejce by tak váš souhlas mohl doložit jen tak, že by tato ustanovení byla např. součástí záručního listu. Pokud jde o nějaká pravidla, vyvěšená v prodejně, zveřejněná na webu apod., není seznámení zákazníka s nimi doložitelné.

    • 17. 5. 2006 13:41

      Ada (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      Mně napadá, jestli já jsem mu to nepodepsala na druhém díle reklamačního listu. Nemám totiž kopii, ale polovinu A4, a tu podepsanou si nechal, druhou mám já. A zaboha si nevzpomenu, jestli to tam je nebo není uvedeno. Moje blbost, ale tehdy jsem netušila, co se na mě řítí. Díky, jste moc hodný.

    • 17. 5. 2006 14:09

      graver (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      V tom případě jsem vás neúmyslně urazil :-). Při maloobchodním prodeji zpravidla nemusíte nic podepisovat, pokud nesjednáváte něco specifického. Jestli vás to nechal prodejce podepsat, tak to ukazuje na to, že moc dobře ví, co dělá.
      Z finančního hlediska bych mu těch pár pětek narval do rekta a ohodil ho na svých stránkách. Z morálního hlediska bych asi bojoval, dokud by to nezačalo být drahé.

      Přiznávám, že mé doporučení, abyste se obrátila na ČOI, byla v tomto případě poněkud hraběcí rada. ČOI dokáže řešit typické, modelové situace. Ve sporných případech se neradi pouští do vlastní interpretace legislativi a i jinak je to bohužel dost bezzubá a alibistická instituce (vlastní zkušenost).

    • 17. 5. 2006 14:47

      Ada (neregistrovaný)

      Re: Reklamace - pro gravera
      To nic, já si mám číst pozorně za všech okolností co podepisuji.
      S ČOI máte pravdu, už mi přišla i písemná odpověď - a přesně, pouze obecně, a hlavně, že problém spadá do občanskoprávní oblasti a rozhodnout může jen soud. Doporučení ČOI - dohodnout se s prodejcem, i když jsem do dotazu jasně napsala, že se s ním dohodnou nelze a proto jsem žádala radu . Takže ČOI je jen habaďůra na lidi, aby to vypadalo, že si obchodníci nemohou dělat co chtějí :-).
      Asi to vyřeším tím, že zaplatím, ve světle toho co jsem se dozvěděla už nějak nemám chuť investovat čas a nervy do boje. Soud by mě přišel na daleko víc, a nikde není napsané, že bych ho vyhrála, a že bych uspěla s úhradou nákladů na soudní řízení. A na to právě nepoctivý prodejce čeká, že to vzdám, že se kvůli stotřiceti korunám nebudu chtít tahat po soudech. Sakra, to zase právo dostává na zadek.
      Ještě jednou Vám moc děkuji.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).