Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
>>
>1) Vystavím dobropis s textem "Storno zálohové faktury
>XX" nebo se tam uvádí něco jiného? Částky základu a
>DPH tam budou s plusem nebo s mínusem?
==Vystavíte dobropis dle § 42 odst. 3 - důvodem je vrácení platby na zd. plnění, které se neuskutečnilo a krátit DPH na výstupu můžete v měsíci, kdy dojde k vrácení zálohy.
>
>2) Dobropisy mají vlastní řadu nebo můžu použít řadu
>vystavených faktur? Faktury vystavuji ručně v Excelu,
>proto se ptám.
==Použití dokladové řady je zcela ve vaší kompetenci.
>
>3) Pošlu peníze přes účet, jako zprávu k platbě
>příjemci napíšu "Dobropis XX".
>
>4) Dobropis pošlu příjemci peněz ve dvou kopiích a
>požádám ho, ať mně 1 kopii potvrdí a pošle zpět. Na
>fakturu napíše: "Dobropis zařazen do evidence v měsíci X,
>DPH bude odvedeno v měsíci Y", podepíše a orazítkuje.
== Dobropis nemusíte mít potvrzen. Potvrzen by musel být, pokud by jste vystavoval dobropis podle odst. 1 písm. a), b) a c) - viz. odst. 4 písm. a).. Vy postupujete podle odst. 4 písm. b) a snížíte DPH na výstupu ve zdaňovacím období, ve kterém byla oprava výše daně provedena, pokud jde o opravu výše daně podle odstavce 3.
>
>5) Dojde mi zpět potvrzený dobropis a k měsíci
>uvedenému na dobropise si dám částku DPH jako odpočet (budu
>žádat zpět po státu).
==vysvětleno již výše.
>
>6) Kam se odpočet DPH z dobropisu uvádí v přiznání
>DPH? Normálně do "přijatých zdan. plnění", tj. jako
>kdybych platil nějakou fakturu s DPH?
== bude vám snižovat DPH na výstupu. Budete postupovat jako u VFA, ale se záporným znaménkem.
>
>7) Jak se celá operace, tj. vystavení dobropisu,
>poslání peněz přes účet a následné žádání o vrácení DPH
>zaúčtuje v PÚ? Konkrétně v Money, ale to je asi jedno.
== budete účtovat stejně jako původní zápis se záporným znaménkem. Fakticky stornujete původní zápis.
Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
Děkuji za odpověď, takže nový postup je následující:
Vystavím dobropis, kde prostě napíšu "storno faktury té a té", pošlu peníze z účtu, pošlu dobropis poštou odběrateli a rovnou si odečtu DPH, bez nějakého potvrzování a podepisování. Co udělá s dobropisem příjemce mě nemusí zajímat.
Můžu se ještě zeptat, ve kterých případech je to potvrzení dobropisu potřeba? Každý o tom tady mluví...
Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
Odpověď najdete v § 42 odst. 4. Pokud budete vystavovat dobropis podle odst. 1) - pak musíte mít dobropis potvrzen. Pokud vystavujete dobropis podle odst. 3) = vrácení přijaté platby, u níž ke dni přijetí vznikla povinnost daň přiznat a zdanitelné plnění se neuskutečnilo, pak se na vás vztahuje odst. 4 písm. b), kde se uvádí, že zd. plnění se považuje za uskutečněné ve zd. období, ve kterém byla oprava provedena. A podle odst. 3 jste povinen opravit při vrácení platby.
V odst. 4 písm. a) se uvádí, že oprava základu daně se považuje za uskutečněné v tom zd. období, ve kterém byl doručen dobropis plátci, pokud jde o opravu ZD podle odst. 1), ale to není váš případ. Vy jste vystavil dobropis podle odst. 3).
Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
Jěště jednou děkuji. To jsou prosím paragrafy zákona o DPH nebo kterého? Mám v dobropisu vyloženě uvést "stornuji fakturu č. XX na základě § 42 odst. 3" nebo tak nějak podobně, aby měla soudružka z FÚ jasno a nezkoušela na mě nějaké fígle?
Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
Ano, jde o zákon o DPH. Na dobropise uvedete, že vystavujete dobropis k přijaté platbě ze dne ...., ke ketré byl vystaven daňový doklad č. .... a to v souladu s § 42 odst. 3 zákona 235/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Uvedená částka vám byla vrácena z běžného účtu dne ...... Snad jsem to vysvětrlila alespoň trochu srozumitelně. Přeji hezký zbytek dne.
Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
Koukal jsem do zákona a laicky jsem pochopil, že pokud nedošlo ke zdanitelnému plnění, tj. dodání zboží a pak jeho vrácení, není třeba žádat protistranu o potvrzení a čekat, až si to protistrana dá do DPH.
Teď ale vidím v přiznání k DPH, že vyúčtovaná záloha je vedena jako uskutečněné zdanitelné plnění - chci se pro jistotu zeptat - neznamená to náhodou, že tedy již k jakémusi zdanitelnému plnění došlo? Zboží tedy dodáno nebylo a nic se tedy ani nevracelo.
Re: Vrácení již vyúčtované zálohy - dobr
Ale i přijetí platby je zd. plněním, pokud zákon nestanoví jinak (DE, zálohy na přefakturaci služeb v souvislosti s nájmem nemovitosti).
§ 42 odst. 3) : Oprava základu daně a výše daně u zdanitelných plnění
3) Plátce je povinen opravit výši daně, pokud dojde k vrácení platby, u níž ke dni jejího přijetí vznikla povinnost přiznat daň a jestliže se zdanitelné plnění neuskutečnilo.
§ 42 odst. 4) písm. b): Oprava základu daně a výše daně je samostatným zdanitelným plněním, které se považuje za uskutečněné
b) ve zdaňovacím období, ve kterém byla oprava výše daně provedena, pokud jde o opravu výše daně podle odstavce ......nebo 3.
Vy vracíte peníze = postupujete podle §42/3, opravu provedete v den vrácení peněz.
Oprava je samostatným zd. plněním v období, kdy k opravě daně došlo, pokud jde o oprav u dle § 42/3.
Nikde není nic o tom, že druhá strana musí dobropis obdržet.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
24. 7. 2006 13:52
Dobrý den,
vysvětlím náš případ v PÚ:
před pár měsíci jsem vystavil zálohovou fakturu pro tuzemského odběratele zboží, oni ji zaplatili a já jsem odvedl DPH z této zálohy. Nyní potřebujeme celou akci zrušit, tj. já jim budu posílat všechny peníze zpět a po státu žádat zpět DPH. Žádné zboží se nikam nedodalo.
Pročetl jsem diskuze a rád bych se ještě zeptal na přesný postup, protože jsem absolutní laik:
1) Vystavím dobropis s textem "Storno zálohové faktury XX" nebo se tam uvádí něco jiného? Částky základu a DPH tam budou s plusem nebo s mínusem?
2) Dobropisy mají vlastní řadu nebo můžu použít řadu vystavených faktur? Faktury vystavuji ručně v Excelu, proto se ptám.
3) Pošlu peníze přes účet, jako zprávu k platbě příjemci napíšu "Dobropis XX".
4) Dobropis pošlu příjemci peněz ve dvou kopiích a požádám ho, ať mně 1 kopii potvrdí a pošle zpět. Na fakturu napíše: "Dobropis zařazen do evidence v měsíci X, DPH bude odvedeno v měsíci Y", podepíše a orazítkuje.
5) Dojde mi zpět potvrzený dobropis a k měsíci uvedenému na dobropise si dám částku DPH jako odpočet (budu žádat zpět po státu).
6) Kam se odpočet DPH z dobropisu uvádí v přiznání DPH? Normálně do "přijatých zdan. plnění", tj. jako kdybych platil nějakou fakturu s DPH?
7) Jak se celá operace, tj. vystavení dobropisu, poslání peněz přes účet a následné žádání o vrácení DPH zaúčtuje v PÚ? Konkrétně v Money, ale to je asi jedno.