Výdejky ze skladu

  • (neregistrovaný)

    4. 8. 2006 14:07

    firma,PÚ,zabývá se kovoobráběním a zámečnictvím,materiál nakoupený na výrobu se většinou hned spotřebuje,příjemky dělám dle přijmutých faktur a výdejky na konci každého měsíce dle fyzické inventury.Musí být výdejky podložené vydanými fakturami nebo stačí měsíční inventury materiálu?Dávám na sklad i např.technické plyny,spojový materiál,barvu,ředidlo apod.a to jako pomocný materiál a hned vydám celý zase do spotřeby.Děkuji každému za radu.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 5. 8. 2006 11:14

      (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      Proč neúčtujete hned do spotřeby na 501 xxx? Na konci roku se podle inventury přeúčtuje nespotřebovaný materiál na 112.
      Skladovou evidenci však musíte vést tak jak tak.

    • 5. 8. 2006 11:28

      ivana (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      asi jsem se špatně vyjádřila ,účtuji hned na 501xxx a na konci roku podle posl.inventury dávám na 112.šlo mi o to jest-li musím mít podložený výdej ze skladu vydanou fa nebo stačí inventury.děkuji

    • 5. 8. 2006 11:41

      Docent (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      Nevím, jestli účtujete způsobem A nebo B. Pokud A, mělo by účetnictví v každém okamžiku "sedět" na skladovou evidenci, tedy každý příjem na sklad hned zaúčtován, každý výdej taktéž. Pokud způsobem B, účtuje nákupy rovnou do spotřeby a stav skladu "dorovnáváte" na účetnictví přes inventury. Můžete ovšem oba tyto způsoby i kombinovat. Materiál, který vydáte hned do spotřeby nemusíte ani "tahat" přes sklad, rovnou ho účtujte do spotřeby. Na skladě by měly být vedeny položky, které tam nějakou dobu "leží". Tyto skladové položky při způsobu A účtujete do spotřeby hned s výdejkou, tedy tak jak je ze skladu vydáváte.Tak jak to popisujete vy tomu rozumím tak, že si ze skladu každý bere jak ho napadne a jednou měsíčně uděláte inventuru a co zbylo, to proúčtujete :-). To není dobrá metoda, to by se asi finančáku nelíbilo :-). I při způsobu B musíte totiž vést aspoň operativní evidenci zásob, vám ale po celý měsíc v podstatě sklad nesedí na žádnou evidenci, operativní ani účetní.
      Pokud jde o tu provázanost faktur (vydaných) a spotřeby materiálu, obecně je potřeba, aby tu spojitost mezi tržbami a spotřebou byla jasně prokazatelná.Znal jsem podlaháře, který "z lásky k lidem" sem tam nějakou tu práci nevyfakturoval a vzal si jen nějakou tu stovku "na pivo" a pak se strašně divil, když mu finanční úřad vyházel ze spotřeby materiál (lino, koberce, plovoucí podlahy) za pár set tisíc :-).
      P.S. Neberte toto jako odbornou radu, ale jako téma k rozpravě :-)

    • 5. 8. 2006 12:08

      ivana (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      učtuji způsobem B a bohužel asi máte pravdu,když ono ale jde do spotřeby prakticky skoro vše co se nakoupí,děláme různorodé zakázky,žádná seriovka a z výroby co si vzali ze skladu na jakou zakázku se moc nedovím(někdy se taky něco pokazí,nebo se rozhodnou pro jiný materiál)Co by jste mi prosím radil abych měla vše po účetní stránce v pořádku.Skladové karty vedu pro každou prkotinu-šroubky,matky...i když je hned na konci měsíce zase vydám.

    • 5. 8. 2006 12:26

      Docent (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      Já bych si asi stanovil interní směrnicí materiál "skladový", tedy ten, jenž tvoří podstatnou část vašich výrobků a jenž se skutečně spotřebovává postupně, na ten bych si vyráběl skladové karty a vše ostatní mastil rovnou do spotřeby bez nějaké operativní evidence. Musíte uvažovat tak, že když přijde kontrola, obvykle bude chtít, aby to, co ve skladu máte, taky sedělo na nějakou tu operativní evidenci v daném okamžiku.
      No a pak by tam měl být nějaký skladník a ten by měl tu evidenci udržovat v reálném stavu, nebo jestli jste ten skladník současně i vy, bez podpisu žádný takový skladový materiál nevydávejte a je to, to si musíte u majitele prosadit, řekněte mu, že vám to řekl známý daňový poradce, že by z toho mohl být průser, na to určitě uslyší :-).

    • 5. 8. 2006 12:53

      ivana (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      jsem "jen účetní" a skladníka nemáme,je to malá firmička a materiál převážně hutn,í takže všude po dvoře a na dílně samé železo,spíš víc než je na kartách(před xx lety se nakoupil celý zlikvidovaný sklad zrušené firmy a to tak kolik dáte za vše bez jakékoliv evidence materiálu-faktura prodej hutního materiálu za tolik a tolik)takže já když dělám inventury tak kontroluji jen to co jsem ten měsíc přijala a kolik toho zbylo.Můžete mi prosím poradit jest li mám tedy dělat výdejky ze skladu ke každé vyd.fa (bez účetní provázanosti)a připnout ji k té konkrétní fa.Děkuji i za to,že se mnou komunikujete a snažíte se poradit,průšvih nechce nikdo,občas ale si ho člověk trochu zaviní sám a pak pozdě bycha honit.

    • 5. 8. 2006 15:17

      Docent (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      No jestli jak píšete, jste schopna ke konkrétní faktuře vystavit výdejku, tak tam ta provázanost podle mne je :-). I když účetně nevydáváte.
      No a když děláte tu výdejku, tak se vám to jistě z nějakého programu vyjíždí, takže i ta operativní evidence snad nějaká je.
      Účetně stačí pak upravit 501 jednou ročně, když děláte způsob B.
      Co se týká toho souladu mezi skutečným a evidečním stavem, být vámi bych si tu práci dal, udělal inventuru podle zákona, tedy spočítal i přebytky a naskladnil je přes aktivaci.

    • 5. 8. 2006 15:51

      ivana (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      tak já se ted´zrekreuji a v září se do toho holt fyzicky pustím i když to bude nátočné asi spíš duševně.Jsou to většinou "ležáky".Myslíte aktivaci tak že to přijmu na sklad a tím si zatížím jen sklad a s účetnictvím to nebude souviset?Asi se ptám dost blbě, jenže když se nezeptám tak se nic nedovím.

    • 5. 8. 2006 19:40

      Docent (neregistrovaný)

      Re: výdejky ze skladu
      Pořídíte ty přebytky do operativní evidence, kusově, kilově, tunově a tak :-), účetně pak 112/621 v ceně v jaké máte na skladě vedený stejný nebo obdobný materiál. Pokud se tento materiál během roku pak spotřebuje, při inventuře se vám to projeví na účtě 501 i 112. Z daňového hlediska v podstatě jde o neutrální operaci, o co se sklad navýšil proti výnosům, o to se sníží při výdeji do nákladů a ke zdanění zůstane čistá prodejní cena výrobků. Snad tomu budete rozumět, písemně se to blbě vysvětluje :-).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).