Pro docenta

  • (neregistrovaný)

    6. 8. 2006 10:28

    v podstatě jsem včerejšek pochopila(kdyžtak se ozvu až to budu v září realizovat).Přemýšlela jsem ale o těch výdejkách.Mohu prosím napsat příklad? Způsob B
    FA na hutní materiál-plech,jekl,trubka 9.500 501xxx
    1.805 343
    Příjemka na sklad 80 kg plech 1kg 43,75 3.500
    18 m jekl 1m 166,6 3.000
    60 m trubka 1m 50,- 3.000

    FA tech.plyny -Acetylen 2x,Kyslík 1x,CO2 1x 3. 800 501xxx
    PA -barva zákl,spojový mat.brusné kotouče 3.600 501xxx
    + DPH
    oboje dám rovnou spotřeby
    Vystavím FA výorba zábradlí s montáží,ocelový poklop,cena včetně nátěru z.barvou .....21.000+DPH
    Výdejka ze skladu přiložená k FA plech 65 kg,trubka 58 m,jekl 15m
    Doposud to mám snad dobře.Jak ale prokáži to to jsem použila(barvu,tech.plyny,brusné kotouče apod.)když to mám rovnou ve spotřebě.
    Omlouvám se asi my to před dovolenou nemyslí(doufám,že jen před ní)ale kdyby jste mi to mohl vysvětlit polopaticky.děkuji!!!

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 6. 8. 2006 11:00

      Docent (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      Jsem vás možná popletl tím, co jsem psal o tom podlaháři :-).
      Pdostatou mých předchozích odpovědí bylo to, že zatímco některý materiál je vyloženě určen k přímé spotřebě, jiný na skladě nějakou dobu leží a je možno ho k určitému okamžiku inventarizovat. To je ten plech, ale podle mne i možná ten plyn (nebo ho spotřebováváte ?), možná i ta barva (jestli kupujete barvu po sudech a vydáváte po kilech...). Prostě kromě těch případů, kdy někdo přijde, že koupil šmirgl a hned s ním něco obrousil.
      No a zatímco ten spotřební rovnou z paragonu účtujete na 501 a neděláte k němu příjemku, ten "skladový" pořizujete jak do účetnictví, tak i do skladové evidence (neúčetní) příjemkou.
      Ten skladový pak vydáváte výdejkou, vy jste říkala jednou měsíčně na základě inventury, já říkal, že to není dobře, že byste měla vydávat na základě toho, jak si ten materiál skutečně do výroby odebírají. Jednou měsíčně pak uděláte inventuru, to je v pořádku, to je záležitost pro účetnictví, abyste měla podchycen stav zásob. Podle českého účetního standardu č. 015 toto stačí při uzavírání účetních knih, čili v podstatě jednou za rok. Současně ovšem tento standard říká, že:
      4.3.3. Při uplatnění způsobu B je nutné vést skladovou evidenci na analytických účtech běžně, aby bylo možno zjistit a prokázat stav zásob v průběhu účetního období a složky pořizovací ceny zásob.
      5.4. Analytické účty jednotlivých druhů či skupin zásob slouží k jejich identifikaci; obsahují zejména označení, datum pořízení, datum vyskladnění, ocenění, údaje o množství.
      No a to je právě to, že vy tohle neděláte, že nesledujete evidenci běžně, že jen dorovnáváte stav skladu na účetnictví bez toho, že byste věděli, kdo si na jakou zakázku co ze skladu nafasoval.
      Pokud jde o to přikládání výdejek k fakturám, neberte to tak doslova, jde spíš o to prokázat, že objem vyfakturovaných tržeb odpovídá objemu spotřebovaného materiálu

    • 6. 8. 2006 12:49

      Docent (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      Abych jen doplnil, vy tím, že nevedete evidenci skutečných výdejů, a že výdeje "vyčíslíte" až na základě inventury, prakticky zlegalizujete účetně možná manka. Samozřejmě že vám ta inventura musí vždy vyjít dobře, protože není s čím srovnávat skutečný stav, evidenční stav totiž nezachycuje měsíční výdeje ze skladu. Kdyby někdo v průběhu měsíce v tím materiálem kšeftoval (asi to není pravděpodobné, ale dejme tomu), vy na konci měsíce mu jeho kšefty účetně posvětíte tím, že materiál "dovydáte" na zakázky. U činnosti jakou dělá vaše firma se samozřejmě přímá vazba mezi prodejem a spotřebou těžko dá očekávat, ale minimálně byste věděla, kdo si jaký materiál fasoval a kdyby vám pak neseděl stav evidenční na stav skutečný (účetní stav teď pomineme), bylo by aspoň jasné, že materiál někam mizí, nebo je bordel ve vydávání dělníkům ze "skladu".
      Nekažte si teď dovolenou, pak to probereme, až se vrátíte do !procesu! :-).

    • 6. 8. 2006 13:22

      ivana (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      tak zatím co jsem "smolila"odpovědˇvy jse byl rychlejší,v tom to máte pravdu,že by mohl"někdo" odebírat pro"sebe" a bohužel už jsem před lety načapala jednoho který měl plnou tašku drobných věcí(brusné kotouče,šroubky apod)jenže to bych asi nepoznala,protože na dílně byla takových věcí spousta volně ložených,nejde to ve výrobě vydat 2 šroubky apod.Spíš člověk spoléhá na poctivost(já bohužel důvěřuji pořád i když se občas spálím).No a s tím větším materiálem by byl problém"ukráct" nebo z něj vyrobit něco jiného než se zrovna vyrábí na zakázku.Jo a fakt je to malá firmička i když s.r.o.

    • 6. 8. 2006 13:11

      ivana (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      tak od plotny zase k účetnictví-tak jest-li jsem to dobře pochopila tak myslíte anal.účty 5xxx a 6xxx.Já ale když prakticky dávám vše na sklad tak ho mám rozčleněný např.skl.01-hutní materiál,02-pomocný materiál,03-tech.plyny,04-prac.a ochr.pomůcky...takže podle skladu vím kolik jsem konkrátně příjmulaí.Když si tedy vytvořím anal.účty 501001,501002...(jako na skladu).tak mohu logicky dávat hned do spotřeby vše kromě hutního mat a asi tech.plynů,ostatní jsou vesměs "drobotiny"nekupujeme moc ve velkém(no ani ten hutní m.to je náhoda,že zbyde pár m.Problém je spíš pořád v tom výdeji, pořád nechápu jak rozpustím (kromě hut.m.)ostatní tedy mnou vedený jako pomocný mater.do zakázek tak aby to bylo průkazné.Vím,že mi to asi podle Vás vysvětlujete pořád dokola ,nešlo by to prosím popsat v nějakém konkrétním příkladu s čísly a účty, pak už to snad pochopím a nebudu otravovat(no když tak s něčím jiným)

    • 6. 8. 2006 13:35

      Docent (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      >tak od plotny zase k účetnictví-tak jest-li jsem to
      >dobře pochopila tak myslíte anal.účty 5xxx a 6xxx.Já ale
      >když prakticky dávám vše na sklad tak ho mám
      >rozčleněný např.skl.01-hutní materiál,02-pomocný
      >materiál,03-tech.plyny,04-prac.a ochr.pomůcky...takže podle skladu
      >vím kolik jsem konkrátně příjmulaí.Když si tedy
      >vytvořím anal.účty 501001,501002...(jako na skladu).tak mohu
      >logicky dávat hned do spotřeby vše kromě hutního mat a
      >asi tech.plynů,ostatní jsou vesměs
      >"drobotiny"nekupujeme moc ve velkém(no ani ten hutní m.to je náhoda,že

      No on ten standard sice mluví o sledování na analytických účtech, ale ve skutečnosti se tím myslí jakákoli operativní evidence, tedy sledování druhů, kusů, počtů, ceny atd. mimo účetní konta. Tedy třeba to, co má v sobě standardní verze Pohody Jazz, sklad bez prímé vazby na účetnictví.
      >zbyde pár m.Problém je spíš pořád v tom výdeji, pořád
      >nechápu jak rozpustím (kromě hut.m.)ostatní tedy mnou
      >vedený jako pomocný mater.do zakázek tak aby to bylo
      >průkazné.Vím,že mi to asi podle Vás vysvětlujete pořád
      >dokola ,nešlo by to prosím popsat v nějakém konkrétním
      >příkladu s čísly a účty, pak už to snad pochopím a
      >nebudu otravovat(no když tak s něčím jiným)
      Ten pomocný materiál k zakázkám nemusíte rozpouštět, to ani asi dost dobře nejde, u toho hutního (tedy předpokládám skladového) by to asi šlo, protože kdo ho bude fasovat by měl vědět, na jakou zakázku ho potřebuje a to byste si i uměla evidovat. Podstatou problému podle mne není ani tak přiřadit materiál ke konkrétní zakázce, jako spíš být schopna zdokladovat, že materiál byl skutečně použit na výrobu, nikoli pro soukromé účely kohokoli.

    • 6. 8. 2006 14:26

      ivana (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      Mám Pohodu Komplet a na sklad dávám bez návaznosti na účetnictví.A podstata problému je asi skutečně v tom zdokladování které mám asi nedokonalé tedy asi spíše žádné.I když zas na druhou stranu,firma není a nikdy nebyla v mínusu ,ale zas horetní sumy taky nedaní,spíš o něco málo příjmy pokryjí výdaje(včetně mezd apod.)Ale to spíš tím,že zakázky sice jsou a dost ale malé a jednotlivé kusy(např.pokaždé jiná vrata apod.)a nemůžeme vyrábět draze to by to zas nikdo nechtěl
      Jak to mohu prosím ještě jinak účetnicky doložit,že "nevyrábíme" bokovky a nebo se" nerozkrádá" materiál.

    • 6. 8. 2006 15:14

      Docent (neregistrovaný)

      Re: pro docenta
      jde spíš o to vyhnout se placení pokuty za nesprávně vedené účetnictví

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).