Fakturace

  • (neregistrovaný)

    7. 7. 2016 15:42

    Dobrý den,
    prosím, nevíte zda lze vystavit fakturu za provedenou práci po uplynutí 10 měsíců (bez DPH)?

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 7. 7. 2016 16:03

      Lada (neregistrovaný)

      Pokud jste plátce DPH, tak musíte faktury vystavovat s DPH, pokud plátce nejste, tak bez DPH.

      Ale faktury se mají vystavovat se zdanitelným plněním ke dni, kdy se ta práce skutečně prováděla. Tj. pokud před 10 měsíci, tak zdanitelné plnění by mělo být v loňském roce. Rok 2015 již musíte mít touto dobou uzavřený, takže do něj těžko něco vystavíte.

    • 7. 7. 2016 16:31

      iva (neregistrovaný)

      Dík za odpověď.
      Ale v září 2015 byla provedena  a předána práce, kterou i přes urgence si dodavatel nevyfakturoval.  a já jsem ji nemohla zaplatit. Nejsem plátce DPH. Chtěla bych vědět zda má právo fakturovat po takové době.

    • 8. 7. 2016 9:15

      Lojza (neregistrovaný)

      Na blbou otázku, blbá odpověď. Samozřejmě, že může, jak Vás taková otázka může vůbec napadnout? :-)

      Samozřejmě jsou tu určité promlčecí lhůty atp., které jsou teda minimálně v obecné rovině tříleté, ale jak by se Vám líbilo, kdyby Vám zaměstnavatel nechtěl zaplatit mzdu?

      I přeci Vy chcete mít tento obchod v pořádku snad ne? Nebo byste chtěla, aby Vám třebas za rok přišel platební rozkaz za neuhrazení služeb? :-)

    • 10. 7. 2016 11:28

      Martin (neregistrovaný)

      Milá Ivo, panem Lojzou se nenechte rozhodit, je to prostě Lojza.

      K Vašemu dotazu - dodavatel je pitomec, protože měl fakturu již dávno vystavit. Váš dotaz je naprosto namístě, protože jak tušíte, zdanitelné plnění pro tyto práce je v roce 2015, takže i daňový doklad by měl být zaúčtován v roce 2015 a to přesto, že bude vystaven v roce 2016. Pokud se tak stane a máte uzavřenou účetní závěrku, tak budete zřejmě muset udělat opravné daňové přiznání za rok 2015, kde bude tento doklad zohledněn.

    • 10. 7. 2016 20:10

      Petr Šinagl - AAC&S (neregistrovaný)

      Nešiřte tu bludy, vážení :-(

      Ivo, pokud vedete účetnictví, tak přijatá služba/práce/dodávka měla být zaúčtována v roce 2015 i když jste na ní ani ke dni dokončení účetní závěrky nedostala od dodavatele fakturu - přesně na toto totiž máme v účetnictví účty časového rozlišení (víme částku přesně či skoro přesně) a dohadných položek (částku tušíme jen nepřesně a tak jí stanovíme kvalifikovaným odhadem).
      Z hlediska daně z příjmu je to právě skrze uvedené účty náklad roku 2015 (pokud to tedy věcně má být náklad a ne technické zhodnocení či součást pořízení odpisovaného majetku) a nikoli roku přijetí pozdě vystavené faktury - tedy buď tento náklad vůbec daňově neuplatníte (nedaňový výdaj 2016), nebo uplatníte do roku 2015 formou dodatečného daňového přiznání.

      Pokud vedete daňovou evidenci (OSVČ), pak z hlediska daně z příjmu je daňově uznatelným výdajem až zaplacení, tedy pozdě vystavená faktura se (ne)projevila jen v soupisu závazků na přelomu roku 2015/6, což nemusíte vůbec řešit - prostě v evidenci závazků máte jen ty dokladově doložené.

      Z hlediska DPH máte nárok na odpočet 3 roky od uskutečnění plnění (předání práce/služby), takže odpočet z faktury si uplatníte ze měsíc/čtvrtletí kdy Vám skutečně došla (dřív to ani zákon o DPH nedovoluje) či v některém pozdějším dle libosti - zda vedete účetnictví, daňovou evidenci či uplatňujete výdaje procenty na toto nemá vliv.

      Zaplatit dodavateli za odvedenou práci samozřejmě MUSÍTE, protože tento závazek ZE ZÁKONA vzniká převzetím práce/služby/zboží a nikoli až vystavením faktury (od toho se maximálně může odvinout termín splatnosti). Případné promlčení se lhůtami počítá od zákonného vzniku povinnosti zaplatit, nikoli od data vystavení či doručení faktury (což je fakticky jen výzva k zaplacení již existujícího závazku).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).