Čistá mzda uvedená v pracovní smlouvě

  • (neregistrovaný)

    9. 7. 2007 16:03

    Je možné, aby bylo v pracovní smlouvě, případně v dohodě o pracovní činnosti uvedeno: "Zaměstnanci náleží mzda ve výši 50,- čistého za odpracovanou hodinu, v nepravidelných směnách podle potřeb zaměstnavatele a po dohodě se zaměstnancem"?
    Všichni máme pracovní smlouvy, popř. DOPČ na dobu určitou a bohužel nedostáváme příplatky za víkendy a svátky, přestože na výplatních páskách je to uvedeno. To znamená, že čistá denní mzda za 12-ti hodinovou směnu je 600,- a je jedno jestli je středa nebo neděle.
    Prosím poraďte, bohužel nevíme kam se obrátit.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 9. 7. 2007 16:29

      Eva M. (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      Nejsem mzdová profesionálka, snad se tu objeví někdo lepší. Jen k té čisté mzdě - nedokážu si představit, kdyby měla být v prac.smlouvě uvedena čistá mzda. Výše čisté mzdy závisí třeba i na tom, kolik má kdo dětí, jestli je postižený, v důchodu atd. Takže dva lidé mohou za naprosto stejnou práci mít stejnou hrubou mzdu, ale "na ruku" dostane každý jinou částku, a je to v pořádku. U vás by hlavně chtělo ohlídat, jestli dostáváte minimální mzdový tarif, který vám náleží, plus samozřejmě všechny zákonem stanovené příplatky. Buď si to tedy nastudujete sami, nebo se obraťte na nějakou bezplatnou právní poradnu nebo na úřad práce. A vůči nekorektnímu zaměstnavateli doporučuju jednotný postup všech zaměstnanců!

    • 9. 7. 2007 16:48

      Irena (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      V pracovní smlouvě, ani ve mzdovém výměru nemůže být uvedena mzda v "čistém". Vždyť shodná hrubá mzda u třech pracovníků, může v čisté být u každého jiná. Sjednána musí být základní mzda + event. odměny, to vše v hrubém objemu.
      Příplatky za so, ne, svátky nenáleží u odměn z dohod, pouze u mzdy pracovníků s uzavřnou pracovní smlovou.
      U dohod se jedná o odměnu, nikoliv u mzdu a tyto příplatky se na ně nevztahují, pokud ovšem není sjednáno se zaměstnavatelem, že je bude proplácet. Je to na jeho rozhodnutí.

    • 9. 7. 2007 17:47

      ella (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      Musím k tomu tématu také přidat svůj postřeh. Můj šéf také vyžaduje výpočet kolik bude hrubá mzda, když chce zaměstnanci dát např. 14 000,--Kč čistého. Už mě napadlo zaměstnancům "poradit" neuplatňovat slevu na dani ve mzdě a dělat si roční vyúčtování daně sám. V případě, že u zaměsnance vidí vyšší vrácenou daň z ročního zúčtování např. u nového zaměstnance z úřadu práce pronese to měl mít nižší hrubou mzdu.
      Vadí mi takový přístup, ale co naděláme. ach jo ......

    • 9. 7. 2007 18:08

      Zuzik (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      Jo, holky, šéfové jsou různí a holt některý je praštěný hráběma do květáku.
      Někdy ale i zaměstnanci chtějí vědět, kolik budou mít čistého a chtějí mít tu čistou mzdu zaručenu, je to složité.
      Musíme je naučit "hrubě" myslet a počítat :-) Hezkej večír ! Zuzik

    • 10. 7. 2007 16:32

      jyx (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      To všichni chápeme, ale domnívám se, že uvést čistou mzdu je sice technická těžkost , nikoliv však nemožnost(?)

    • 10. 7. 2007 17:10

      Jiřka (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      Není možné přesně vypočítat hodinovou čistou mzdu a tuto dát do smlouvy. Je možné vypočítat z konkrétní hrubé mzdy mzdu čistou a tu pak podělit odpracovanými hodinami konkrétně v tom měsíci, ale další měsíc to může vyjít úplně jinak. A smlouvat si čistou mzdu je nesmysl. ve smlouvě jsou totiž obsažené údaje, které se obě strany zavázaly dodržovat. Takže když se tomu pracovníkovi třeba narodí dítě a on bude uplatňovat slevu na dítě, bude se sepisovat dodatek? Protože tím pádem se totiž čistá mzda změní.

    • 11. 7. 2007 9:05

      12.13 (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      Ne, ten návrh byl opačný, tj. by se musela naopak hrubá počítat zpětně z čisté, protože právě čistá by byla zafixována ve smlouvě.
      Což je věcně praktický nesmysl (byť možná výpočetně proveditelný), a diskuze zbytečná :))

    • 9. 7. 2007 18:34

      Laďa (neregistrovaný)

      Re: Čistá mzda uvedená v pracovní smlouv
      Jen doplním, že dodržování pracovně-právních předpisů už nemá v agendě UP (ten pouze kontrolní činnost v oblasti zaměstnanosti), ale Státní úřad inspekce práce. Webový odkaz na něj, kde lze najít i kontakty na příslušnou inspekci podle místa zde:

      http://www.suip.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).