Opomněli sdělit? A jak to zaplatili? To vám nechyběla kupní cena za auto na bankovním účtu?
To evidentně špatně vedené účetnictví s pokutou 3 % brutto aktiv.
Jinak to tedy zařaďte k 1.1.2011 do majetku a následně to prodejte (tj. zase vyřaďte k datu prodeje). A samozřejmě zaúčtujte prodejní cenu.
Mimochodem to jste externí účetní nebo interní účetní? Pokud externí tak tohoto klienta kopněte někam, než se dostanete do problémů, pokud interní tak mějte vždy připravenou částku rovnou 4,5 násobku mzdy až na Vás hodí nějaký ten průšvih (a potichu si hledejte jinou práci). Tohle jinak než pořádným průšvihem dopadnout nemůže.
No pěkně děkuju, ale nikde mě nic nechybělo, neměla jsem tušení, že na firmu něco koupili, žádná platba mě nikde nechyběla, doklady o koupi ke mě nedorazily, kdybych věděla, že jsem to zasklila, tak se Vás nebudu ptát, jestli je nějaká možnost, jak to opravit dodatečně, jsem externí účetní a klientů je málo, tak se snažím jak to jde, už párkrát mě tvrdili, že mě dali nějaké doklady a je těžké dokazovat, že ne, to je právě tento případ.
Já vím, že někdy se chytáte za hlavu, na co se to ptám, ale nemám to s nima lehké a nedělám to dost dlouho, abych si věděla se vším rady, požádala jsem je o doklady o zaplacení a zatím se neozvali, tak si to třeba rozmysleli, a to si ještě nejsem jistá, na jakou firmu to koupili a techničák je prý na tu o kterou tady jde, je rozhodující kdo to auto zaplatil nebo techničák, ráda bych z toho vybruslila, abych to do účta nemusela dávat.
Každopádně pokud techničák bude na firmu tak to má být ve firmě.
Pokud to tak bude a bude to koupeno, pak musíme vyřešit dva problémy ... první je majetek a druhý je výdej peněz či závazek.
Majetek:
a) z nouze zařadit k 1.1.2011 (pokud je rok 2011 uzavřený tak k 1.1.2012) 042/022
b) pokud máte účetní odpisy odlišné od daňových (v což tak nějak pevně doufám), tak dopočítat předchozí odpisy (rovnoměrné měsíční účetní odpisy) a ty zaúčtovat 428/082 (tj. pokud rok 2011 tak odpisy za roky 2010 a 2011) - je to oprava minulých období - viz interpretace NÚR I-13
c) odpisy běžného období zaúčtovat 551/082
d) a pak už o prodeji účtujete v reálném čase (pokud jsou plátci DPH tak musí odvést z prodeje DPH!!!!)
f) daňové odpisy ... pokud rok 2011 je uzavřen tak mají hoši smůlu ... v roce 2012 bude poloviční odpis za první rok odepisování ... pokud rok 2011 není uzavřen tak v roce 2011 bude celý odpis za první rok odepisování, 2012 poloviční odpis za další roky odepisování
Závazek:
Aby nebyla 042 záporná tak je třeba zaúčtovat 042/321 (a 343 pokud jsou plátci DPH - a provést odpočet v aktuálním období)
Auto bez úhrady asi nedostanou.
Takže pokud jej zaplatil vlastník firmy nebo jednatel tak s ním uzavřít smlouvu o půjčce (nejpozději s datem nákupu vozidla) bezúročnou splatnou někdy v budoucnu ... a fakturu proúčtovat 321/3xx (nejspíš 366)
No a pak někdy firma musí vrátit půjčku tomu kdo to za ní zaplatil.
Pokud by půjčka nebyla uzavřena, tak v roce, kdy to za firmu někdo nakoupil by se to muselo zdanit jako výnos ... respektive zánik závazku bez regrese ...
Jinak já se chytám za hlavu poměrně často ... tohle ještě není chyba v účtárně ... ale u statutárů ... tak doufám, že máte dobře napsanou smlouvu o vedení účetnictví ...
Teď jsem třeba viděl prakticky všechny závazky s plusovým zůstatkem a pohledávky s mínusovým a inventura proběhla bez nalezených nesrovnalostí.
No nazdar, proč nejsem překvapena, že to je průšvih...?
Odpisy bych vůbec neřešila, protože firma je v mínusu jak za 2010, tak za 2011 a aktivně jsem DP za 2011 odnesla, ale mohu ho ještě opravit, auto bylo nakoupeno v Rakousku od plátce DPH a plátci DPH se prý bude prodávat, přiznám se, že bych to nejradši dala do 2012, ale co s dokladem o zaplacení, pokud jej dodají a bude z roku 2010? Firma má peníze na 413 mohla by to zaplatit z toho? Nejde mi do hlavy, jestli mohu v tomto případě zaúčtovat staré doklady do 2012, nebo udělám smlouvu půjčce r. 2010 a fakturu proúčtuju až v 2012? Pochopila jsem Vás alespoň trochu? Já nevím jak to udělat, poraťe nejjednodušší variantu(nouzovku) když budete vycházet z toho co víte, vycházím s nima dobře, ale čas od času mi připraví takouvou jobovku. Ještě jim napíšu ať se vyjádří co teda vlastně zamýšlejí a dovolila bych si Vás ještě oslovit, jak se něco dozvím.
Děkuji
To jsem ráda, že to je dobře, protože i ve škole jsme to tak brali, ale když to některé účetní řeknu, tak se každá hroutí, že to je špatně, všechny to účtují na 365 jedná se sice o krátkodobou půjčku od společníka, ale domnívám se, že je s tím automaticky spojen účet 411 a 419 je to tak? Dle sbírky souvztažností z 413 lze uhradit pouze ztrátu z min. let a když jsme u toho tak příklad: ztráta z 2010 uhrazena v 2011, v DPPO se na str. 5 písmeno E uvádí ztráta z min. let: pouze když ji chci odečíst, nebo každá ztráta informativně bez ohledu na to, zda byla v následujícím roce uhrazena či nikoli?
K našemu níže řešenému problému - nemám zatím žádné odpisy, když nemám to auto v účetnictví, trochu jsem si prošla zpětně dotazy a vidím, že nerad slyšíte - úč.odpisy=daňové, přiznám se, že u jiné firmy to tak mám, ale co jsem posbírala ve škole i za 3 roky praxe, setkala jsem se pouze s tím, že každý dělá pouze daňové.
Rozumím tomu tak, že bych měla každý měsíc zaúčtovat na 551 úč. odpis např. 5000,- za 12 měsíců tj. 60000,-
A na konci ještě daňový? Nejsou to moc velké náklady? Nebo se daňově zaúčtuje na konci roku rozdíl účetních a daňových, buď se přičítá nebo odečítá od ZD plus daňové za období? Porušuje se tím, nějaký zákon, když se dělají pouze daňové? Je za to postih?
Klientovi jsem již 2x psala, ale zatím se nevyjádřili, v pondělí je poslední den na podání opravného DP, tak to asi budu muset napasovat do r. 2012 nebo nevím.
Vypadá to, že nemám co na práci, když Vám píšu takové romány, opak je však pravdou.
Je to špatně. Má se to účtovat na 365. Na 413 se to musí dát až na základě rozhodnutí společníka, což má své zákonné náležitosti ... viz obchodní zákoník.
Ne účet 411 a 419 s ním nejde hejbat jak se vám zachce. Opět jsou jen na základě rozhodnutí valné hromady a zápisu do OR.
V daňovém přiznání se uvádí daňová ztráta a jakou si tam uvedete je na vás ... obecně se tam píše maximální, kterou lze odečíst.
účetní odpisy = daňové ... to můžete dělat jen do prvního auditu ... pak vás auditor roztrhne jak hada
Účetní odpis = (pořizovací cena - předpokládaná prodejní cena) / počet měsíců předpokládaného užívání ... což jak vidíte může být úplně něco jiného než u daňových odpisů
Daňový odpis se neúčtuje ... na konci roku se porovná výše účetních a daňových odpisů a o to se upravuje základ daně (řádek 50 nebo 150)
Pokud děláte jen daňové odpisy tak to může být nesprávně vedené účetnictví se sazbou 3 % brutto aktiv. A neprojdete případným auditem.
Mimochodem na jakou školu jste chodila? Že tam učí takové kraviny jako že se do vlastního kapitálu účtuje kde co a kdykoliv a že účetní odpisy jsou rovny daňovým?
Ještě, že dělám jenom samé povinně auditované firmy ... ty jsou do konce června :-D
Zatím děkuji, 2010 a 2011 už neopravím, ale 2012 nastartuji místy jinak, škola byla dobrá jenom dovětky typu: na základě rozhodnutí společníka atd. se asi neučí, odpisy jsme brali stále dokola, ale proč, kdy a jak se už na školách neprobírá, je to opravdu otázka praxe, 413 jsem nechala, jak mi to předal minulý účetní, snažila jsem se zjistit, jestli to tak opravdu je, větu na základě rozhodnutí spol. jsem přehlédla.
Zatím děkuji za Váš čas
Dobrý den, vracím se k mému dotazu ohledně nezařazeného majetku v 2010.
Tak jednatel se vyjádřil, že ještě neví, kdy ho prodají(vzhledem, že je techničák na firmu, tak pod jiným jménem ho prodat asi nemůžou, nebo ano?) pokud ho tedy budu dávat do úce, tak bych ho zařadila do 2012 a udělala bych smlouvu o půjčce s datem nákupu tj. 5/2010, ale nevím, jestli se tato půjčka musí zpětně zaúčtovat do 2010, pokud ano musím udělat dodatečné DPPO za 2010? A ještě stihnu opravné za 2011, nebo co tedy navrhujete?
Děkuji
Takže FP 042/321
343/349 (349 jsme používali ve škole pro odpočet)
349/343? nakup v DE od plátce DPH
321/211
022/042
Pujčku 211/365
Na 413 mám chybně zaúčtovány vklady spol. mimo Zk mohla bych to ID převést na 365 a nemusela bych dělat další pujčku?
Jen nevím, jak vysvětíme Fú, proč dáváme do účta až teď, ale vzhledem k tomu, že jsme neuplatňovali žádné náklady, tak snad by to mohli tolerovat.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
22. 3. 2012 15:37
Pěkně prosím, je možno zařadit auto do majetku, které bylo koupeno v roce 2010 na firmu, nějak mě to opomněli sdělit, a teď ho chtějí prodat, nebo jak jinak ho dostat do firmy aby ho mohli na ičo prodat?
Děkuji