Dobrý den,
já bych počítala podle data vystavení a bere se to po měsících. Takže rozhodné období pro součet je např. 9/2020 - 8/2021. Pokud v tomto období je součet vyšší než 1 mil Kč, tak máte povinnost se to 15.9.2021 registrovat k plátcovství a od 1.10.2021 se stáváte plátcem.
Děkuji za reakci. Dostal jsem se tak na hranici obratu. Proto bych Vás chtěl ještě požádat o radu, jestli a kde je zakotvena povinnost fakturova a k jakému datu?
Např. jednalo by se o služby provedené v srpnu - podklady k fakturaci a faktura začátkem září. Mohu tyto služby fakturovat až v říjnu nebo je to špatně? Nechci, aby to bylo obcházení zákona. To bych si dal raději pauzu nebo dovolenou.
Omlouvám se za "hloupý" dotaz. Nechci nic dělat špatně ani nic lámat přes koleno, ale ani se stát plátcem dph. Děkuji za reakce!
Dobrý den, rozhodně nepokládáte hloupý dotaz. Jak resp. kdy má neplátce DPH vystavovat doklady a následně jak vypočítat obrat pro DPH je předmětem stálých diskuzí již několik let. Mnoho odborníků tvrdí, že fakturujete k poslednímu dni v měsíci a jiní zase, že můžete fakturovat i později a počítá se datum vystavení faktury. Otázkou je, jestli neplátce musí vůbec fakturovat a co to faktura vůbec je. Řekla bych, že zásadní otázkou je, jestli se neplátce musí držet všech ustanovení zákona o DPH nebo jen některých a nebo se ho tento zákon netýká až do rozhodného okamžiku.
Takže už se těším na souboj diskutujících..
Dobrý den, vidíte, jsem jiného názoru :) Obrat se počítá z uskutečněných plnění, i jako neplátce DPH byste si tedy měl hlídat skutečné DUZP a obrat počítat dle toho. Podle data vystavení faktury by to ani nedávalo smysl, faktury byste pak účelově mohl vystavovat třeba v měsících dle potřeby atd. A také jsem názoru, že pokud týká DPH, zákon samozřejmě platí pro všechny, ať už plátce či neplátce :) Hezký den
Samozřejmě jakékoli poskytnutí služby či dodání zboží si můžete "zcela účelově" naplánovat - třeba víte, že tento měsíc byste se stal plátcem, tak holt poskytnete službu až měsíc další... To Vám nikdo nezakazuje a je to zcela legální optimalizace :) Pokud ale poskytnete službu tento měsíc, pak se Vám plnění počítá do obratu taktéž tento měsíc, bez ohledu na to, zda vystavíte fakturu až za půl roku.... Hezký den ;)
Ano, jako neplátce byste měl sledovat obrat dle uskutečněných plnění v daných měsících a dle tohoto obratu Vám potom vzniká případná povinnost registrace. Je to nepříjemné, protože většina účetních softwarů toto přímo neumožňuje (tzn. zadat u neplátce kromě data zaúčtování i DUZP), ale je to tak :(
Asi moje otázka (úvaha) byla nepochopena, páč jsem se asi nedostatečně srozumitelně otázala. Nicméně ...
na čem se shodneme je, že se budeme řídit definicí obrat a zdanitelným plněním
na čem se asi neshodneme je, kdy se považuje plnění za uskutečněné (zejména při poskytnutí služby) ... takže jsem opět na začátku resp. u otázky původního tazatele
Zeptám se tedy na konkrétní případ, abych tomu lépe porozuměla.
Jsem opravářka vysavačů-
10.7.2021 převezmu vysavač k opravě od zákazníka
20.7.2021 jsem dokončil opravu
21.7.2021 vyzvu zákazníka k převzetí opraveného vysavače
10.8.2021 přijde zákazník- já mu předvedu funkční vysavač a seznámím ho s opravou a použitými náhradními díly- podepíše mi vyzvednutí vysavače po opravě
Kdy se považuje služba opravy za uskutečněnou resp. jaké datum je uskutečnění zdanitelného plnění?
Vy mě zkoušíte, viďte? :))
Nu dobrá, sic žádnou zkušenost se společností poskytující servis či opravy z praxe nemám, ale když tak člověk nakoukne do ZDPH §21... Opravu byste teoreticky mohla poskytovat na základě smlouvy o dílo, poté byste se řídila §21/4/a, kdy se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem převzetí díla. Pokud se nejedná o smlouvu o dílo, ZDPH nemá žádné speciální ustanovení, co se týče DUZP u servisu či oprav, budete se tedy řídit obecnou úpravou - "Při poskytnutí služby se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem jejího poskytnutí nebo dnem vystavení daňového dokladu...". Pokud tedy nejdříve vystavíte daňový doklad, bude DUZP dnem vystavení daňového dokladu. Teď ta složitější část, pokud doklad nevystavíte, kdy nastává poskytnutí služby...? Něco mi říká, že pokud převezmete vysavač k opravě, uložíte si ho do skříně a zákazník se za 10 minut vrátí s tím, že si to rozmyslel, tak asi nebudete mít problém mu neopravený vysavač vrátit a říct "ok, nashle"... tady služba ještě neproběhla. Pokud ale dokončíte opravu, zákazník se nedostaví a nic Vám nezaplatí, tak s tím asi mít problém budete a pravděpodobně po něm budete peníze vymáhat - služba proběhla ať si zákazník opravené zboží vyzvedl, nebo ne. Osobně bych tedy řekla, že den poskytnutí služby je den provedení opravy ;-)
Ano, pohlížím na to stejně.
Snad jen při nevyzvednutí vysavače zákazníkem bych brala, že nedošlo k předání a převzetí díla a tudíž k plnění nenastalo .... DPH bych tedy neodváděla.
Nezkouším Vás ani nikoho jiného, ale na tomto příkladu se celkem pěkně dá pozorovat, jak k datum plnění a následně na definici obratu pohlížet - stanovit jej.
Podle mne rada původnímu tazateli je, aby si o nám právně definoval, co prodává a na základě jakého typu smlouvy ... pak mu někdo poradí ohledně aplikace DPH.
Tím zkoušením jsem myslela, že je to spíš testová otázka, než reálný dotaz ;)
S nevyzvednutím vysavače a tím, že plnění nenastalo, bych souhlasila pouze ve chvíli, pokud by se jednalo o plnění podle Smlouvy o dílo, v jiném případě plnění nastalo poskytnutím služby = provedením opravy a tam je povinnost odvést DPH na výstupu. Zaplacení služby (a DPH) byste měla dále vymáhat po konečném odběrateli, v případě nedobytných pohledávek máte dost omezené možnosti pro provedení opravy... :/
Hezký den
Děkuji za diskusi. Ale teď už opravdu nevím :-( Měl bych tedy sledovat cenu služeb v měsíci, kdy jsem je poskytl a odevzdal dodavateli (např. posudky, překlady apod.) - tedy např. k 31.7. nebo až mi to odběratel schválí a vystaví podklad k fakturaci - tedy např. 1.8. a já fakturuji 2.8. Resp. mám to počítat do srpna (tak to dělám) nebo už do července (protože tam byla služba poskytnuta). Ještě bych chtěl upřesnit, že s odběratelem nemám uzavřené smlouvy na jednotlivé služby.
S předchozími názory nesouhlasím.
Zákon o DPH v par. 4a stanovuje, co je to obrat :
Obratem se pro účely tohoto zákona rozumí souhrn úplat bez daně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku.
Z dikce zákona vyplývá, že pojem "souhrn úplat" je totéž jako souhrn plateb.
Par.6 stanovuje, kdy se stanete plátcem.
Jinými slovy : budete sčítat došlé platby na měsíční bázi.
Tak názor, že úplata dle ZDPH = přijetí peněz je opravdu úplně mimo a z "dikce zákona" toto opravdu nevyplývá... Úplatou je zjednodušeně částka v peněžních prostředcích, hodnota nepeněžního plnění, dotace k ceně... Ale s přijetím peněz na účet či jakýmikoli peněžními toky to opravdu nemá nic společného, plnění vzniká, i když peníze vůbec nepřijmete. A není žádný rozdíl mezi výkladem zákona "pro plátce a pro neplátce".
Pro zakladatele - chápu, že teď máte zmatek, ale zkuste tedy vygooglit "souhrn úplat bez daně", vyjede Vám mnoho článků o počítání obratu, ve kterých se dočtete v zásadě totéž - do obratu se započítává částka úplaty k DUZP, bez ohledu na to, kdy jste tuto úplatu přijal. Což se váže k některému dotazu výše - ano, pokud jste neplátce a do účetnictví zadáváte data dle fakturace, opravdu byste si měl vést tabulku s obratem dle DUZP. Zkuste skočit na nějaké školení na daně, doporučuju KDPČR, řeknou Vám tam to stejné... Hezký den.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
5. 8. 2021 11:14
Prosím o radu, kdy dojde k překročení obratu pro povinnou registraci k DPH?
Provádím služby, pro dodavatele, který mi vždy za měsíc vypočte odměnu za několik dílčích úkonů a pošle podklady k fakturaci (např. 1.8.). Já pak vystavím jednu fakturu (např. 2.8.). Zaplacená je pak až další měsíc.
Kdy mám počítat do obratu za 12 měsíců jako úplatu (podle §4a) fakturované částky za služby? V červenci (kdy služby proběhly) nebo v srpnu (až jsou vyfakturované)?
Kdy překročím obrat podle §94 a stanu se plátcem?
Děkuji Vám za odpověď!