Hlavní navigace

Daň ke škodní události

  • (neregistrovaný)

    10. 2. 2014 10:55

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal na problém, který se nám vyskytl s řešením pojistné události. Logistická společnost nám ztratila dvě zásilky v hodnotě 11 354 Kč bez DPH. S úhradou náhrady škody nemají problém, protože pro tyto záležitosti mají sjednané pojištění. Nicméně od nás požadují vystavit fakturu bez DPH. Celou tuto záležitost jsme řešili i se správcem daně FU Hlavního města Prahy, kde nám sdělili, že bez DPH nelze fakturovat když jsme my i subdodavatelská logistická společnost plátci DPH. Nicméně nám nebyli schopni říci, dle jakého paragrafu se tyto pojistné události řídí.
    Domnívám se, že pokud jsme oba plátci DPH, musí být vystaveny faktury s DPH. Možná, že by se situace změnila, kdybychom řešili pojistnou událost s naší pojišťovnou, ale v tomto případě je to mezi plátci DPH.
    Pozn. jedná se o ztrátu zásilky, přílohou faktury byly nákladové faktury, faktura z naší strany směrem k logistické společnosti byla vystavena s DPH (náklady   DPH)
    Odespali nám následující :
    Z přiložené dokumentace není přesně patrné, o jakou škodu se jedná. Zda o poškození, či ztrátu..
    Obecně, dle Zákona 133/65 Sb. Silniční přepravní řád, platí k uplatnění škody oprávněným zákazníkem předložení následujících dokumentů.
    -Příslušný díl PL
    -Zápis o škodě
    -Doklad o ceně zásilky, respektive opravě
    -Další doklady k ozřejmění oprávněnosti nároku zákazníka
    V případě poškození je oprávněn podat reklamaci pouze příjemce zásilky, pokud by to byl odesilatel, musí předložit zplnomocnění od příjemce. Při ztrátě zásilky je jediným oprávněným pro uplatnění reklamace, odesilatel zásilky.
    V případě poškození je škoda vyčíslena s DPH a dokládá se faktura za uvedení zboží do původního stavu od autorizovaného servisu, opravny apd. S DPH proto, že skutečně došlo ke zdanitelnému plnění.
    V případě ztráty je škoda, která byla způsobena odesilateli ve výši, kterou mělo zboží při převzetí k přepravě. Odesilatel tedy ze zákona musí doložit nabývací hodnotu zboží (dodavatelskou fakturu) bez ziskové marže a bez DPH. Jinak nemůže být škoda uznána. DPH se neúčtuje, protože při ztrátě nedošlo, k dodání zboží příjemci a tudíž nedošlo ani ke zdanitelnému plnění.
    U pojišťovny nelze uplatňovat DPH!!
    Předem moc děkuji za odpověď.

    S pozdravem,

    Pavel Lohwasser
    Jednatel společnosti Sixa s.r.o.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 17. 2. 2014 11:02

      bez přezdívky

      Dobrý den pane Lohwassere,

      prvotně je třeba obecně uvést, že pokud dojde v rámci uskutečňování ekonomické činnosti k dodání zboží za úplatu, je takovéto plnění předmětem daně podle § 2 zákona o dani z přidané hodnoty.

      Co se však týče náhrady škody, kterou požadujete od logistické společnosti za to, že Vám ztratila dvě zásilky, pak tady platí, že vyplacená náhrada škody (v případě pojišťovny by se jednalo o vyplacené plnění od pojišťovny) není předmětem daně ve smyslu zákona o dani z přidané hodnoty. Dle ustanovení § 2 zákona o DPH je předmětem daně kromě jiného dodání zboží za úplatu osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti s místem plnění v tuzemsku. Ve Vašem případě nedošlo k žádnému dodání zboží, nebylo uskutečněno zdanitelné plnění, a proto fakturace náhrady škody bude bez DPH. Ostatně při pořízení zboží, si Vaše společnost mohla nárokovat DPH z daňových dokladů za nákup zboží čili skutečná Vaše škoda je ve výši základu daně z dodavatelské faktury za zboží v částce 11.354,- Kč.

      Přeji Vám hezký den.

      S pozdravem

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).