Hlavní navigace

Volná živnost

  • 164.215.124.---

    20. 7. 2015 1:09

    Dobrý den,

    do nedávna jsem byl student, a mám zaměstnání, a k tomu plánuji v brzké době také založit živnost na vedlejší činnost, jedná se o výdělek z internetu. Už jsem si o tom zjistil nemálo informací, a chci se tady přesvědčit, jestli se pletu. A k tomu, mám taky pár začátečnických otázek, hlavně co se týče účetnictví. Jsem úplný laik, co se týče živnosti, a takových věcí. Takže se předem omlouvám, jestli najdete nějakou hloupou, či nesmyslnou otázku.

    1) Co se týče dání a pojištění, tak v tom mám snad jasno. Uplatním paušální výdaje (což znamená, že pro pojištění a daně je můj skutečný zisk jen 40%) a na začátku roku vyplním jednoduše interaktivní formuláře jak DP, tak i přehledů o příjmech a výdajích - co se týče obou pojišťoven, a následně už mi vyskočí, kolik mám vlastně platit. Procentuálně jsem si to pro rok 2014 zkoušel a vychází to. Ještě dodám, že zisk z podnikání by se měl rovnat součtu všech faktur, jestli jsem to dobře pochopil.
    2) Účetnictví – vedení faktur.
    a) Faktury musím archivovat 10 let jen v případě kontroly, a nic s nimi nedělám, nikam je neposílám, jen archivuji.
    b) Téma faktury? Co se týče tématu faktury, ono to není tak jednoduché upřesnit, ale mám dojem, že na tématu asi ani nezáleží.
    c) Peníze jdou z USA, tedy měna je v dolarech. Můžu do faktury jednoduše nacpat koruny, které mi již přijdou na BÚ? Nebo se s tím musím štvát v dolarech?
    d) Jak často musím fakturovat, asi by si měla za každý „zisk“ udělat jedna faktura, ale dělat třeba 50 faktur za den? Kdo pozná, když udělám jednu fakturu za měsíc, když mi přijdou peníze na účet.
    3) Výběr banky. Jak jsem již zmínil, peníze budou chodit z USA. Tedy hledám banku, která má nejmenší poplatky za příchozí platbu ze zahraničí mimo EU a zároveň, nejmenší poplatky za konverzi měny. A ještě malá otázka na závěr k bance, můžu si založit normální osobní účet, nebo musím nějaký kouzelný podnikatelský účet, nebo něco takového?
    Pokud Jste mi věnovali čas, už jen přečtením těchto nemálo řádků, velmi rád děkuji, a ještě raději budu i za odpovědi.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 20. 7. 2015 8:54

      Lada (neregistrovaný) 90.179.215.---

      Vést účetnictví ve vašem případě nebude nutné, bude stačit daňová evidence. Účetnictvím se totiž myslí podvojné účetnictví, kde účtujete Má dáti / Dal a je na to potřeba účetní program. Je vhodné spíše pro větší firmy či s.r.o. Daňovou evidenci můžete vést klidně i v Excelu. Není to ale jen evidence faktur, ale i pohybů na účtu a plateb v hotovosti.

      Co se týče tématu faktur vydaných - pokud fakturujete zákazníkovi v dolarech, tak by pochopitelně faktura měla být vystavena v dolarech. Jak jinak by zákazník věděl, kolik vám má zaplatit? Není pravda, že se faktura nikam neposílá - posílá se zákazníkovi. Právě na jejím základě vám zákazník vyplácí peníze. I když mám dojem, že třeba u příjmu z reklam AdSense si to Google eviduje sám, vyplácí na základě vlastních podkladů a žádné faktury od dodavatelů nepožaduje (ale neznám to z vlastní zkušenosti). I v takovém případě byste ale musel fakturu vystavit, abyste ji mohl předložit při případné kontrole finančnímu úřadu.

      Ohledně toho, jak často byste měl fakturovat, zde nevím, jak bude vaše podnikání vlastně vypadat, takže těžko radit. Záleží např. na tom, kolik máte odběratelů. Pokud by se jednalo třeba o výše uvedenou reklamu AdSense, tak by stačila 1 faktura měsíčně. Pokud ale máte např. nějaký svůj web, na kterém prodáváte zboží či služby různým zákazníkům, tak pro každého zákazníka za každou zakázku musí být zvlášť faktura.

      Výběr banky - správně by podnikatel měl mít podnikatelský účet. Není na to pokud vím žádný zákon a třeba finančáku ani pojišťovnám či jiným státním institucím je jedno, jaký účet používáte. Ale většina bank má ve svých interních předpisech, že podnikatelé nesmí používat osobní účty pro podnikání, takže pokud používáte osobní účet pro podnikatelské účely, porušujete tím předpisy své banky. FIO banka je jediná banka co znám, která má stejné podmínky pro osobní i podnikatelské účty a pokud vím, tak celkem levné poplatky pro příchozí platby ze zahraničí (ale nevím jak je to konkrétně s platbami z USA). Jinak mívají banky podnikatelské účty dražší než jsou účty osobní.

    • 22. 7. 2015 23:35

      bez přezdívky

      Děkuji za odpověď.
      No, co se týče faktur, žádné zákazníky přímo nemám. Výdělek je přes internet, a určité společnosti z USA dodávám přes webové stránky, určité služby, popřípadě je dodělávám, přes určitý počítačový program, dále už bych to nechtěl specifikovat. Tudíž, nikomu určitě faktury neposílám, protože si je evidují oni sami.
      Všechny otázky kromě 2c už mi jsou jasné. Teď už jen doufám, že mi tu někdo dokáže odpovědět i na tu poslední:
      Peníze jdou z USA, tedy měna je v dolarech. Můžu do faktury jednoduše nacpat koruny, které mi již přijdou na BÚ? Nebo se s tím musím štvát v dolarech a odvádět daně a pojištění pomocí nějakého kurzu?

    • 22. 7. 2015 23:52

      bez přezdívky

      PS: Ještě dodatek, edit jsem bohužel už nikde nenašel.
      Ještě k té otázce. Osobně si myslím že i do faktury musím nacpat dolary, ale v dolarech to určitě je mnohonásobně složitější. Proto bych raději uvítal spíše dolary v tomto tak nějak naprosto vynechat.

    • 23. 7. 2015 12:24

      Lada (neregistrovaný) 90.179.215.---

      Ohledně faktur - věc se má tak, že obvykle nejprve vystavíte fakturu, pošlete ji zákazníkovi, a ten ji v době splatnosti (ideálně) zaplatí. Doba splatnosti záleží na vzájemné domluvě, může to být pár dnů, pár týdnů, i několik měsíců. Čili faktura se nevystavuje teprve poté, co vám přijdou peníze na účet.

      Příklad - pro zákazníka uděláte nějakou práci v červenci 2015. Domluvili jste se, že budete fakturovat jednou měsíčně. Dne 1.8.2015 si sednete k počítači a vystavíte fakturu, pošlete ji zákazníkovi. Splatnost bude třeba 2 měsíce. Zákazník je uvědomělý a tu fakturu vám skutečně zaplatí v době splatnosti, např. 29.9.2015. Takže peníze vám přijdou na účet až 2 měsíce po vykonání té práce.

      Jak jistě chápete z uvedeného příkladu, není dost dobře možné, abyste v době vystavení faktury dne 1.8. věděl, jaký bude kurz dolaru vůči koruně dne 29.9. A tudíž fakturu nemůžete vystavit v korunách. Vy sice říkáte, že nebudete přímo vystavovat zákazníkovi fakturu, že ten si to eviduje sám. Ale princip by měl být stejný: odvedu práci - vystavím fakturu - později dostanu zaplaceno.

      Daň z příjmu za letošní rok budete odvádět až zpětně v prvním čtvrtletí r. 2016. Výpočet vašich měsíčních záloh na sociální a zdravotní pojištění (které budete platit v r. 2016) proběhne ve stejném termínu. Budete si přitom moci zvolit buďto jednotný kurz pro rok 2015 (tuším ho někde na svém webu zveřejňuje ministerstvo financí po skončení roku?) nebo pro jednotlivé případy použít denní kurzy ČNB.

    • 25. 7. 2015 14:54

      bez přezdívky

      Tak to je už nejspíše vše.

      Prozatím Děkuji moc  :)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).