Slovníček pojmů "K"

Katastrální území

pro účely katastrálního zákona

technická jednotka, kterou tvoří místopisně uzavřený a v katastru společně evidovaný soubor nemovitostí

Pramen: § 2 zákona č. 256/2013 Sb., katastrálního zákona

Kauce
druh jistoty, kterou musí jedna strana předem poskynout straně druhé (obvykle v peněžních prostředcích)

Např. u výpůjčky může vypůjčitel složit kauci zajišťující případné pohledávky půjčitele z titulu poškození vypůjčené věci. V případě vrácení poškozené věci se půjčitel ze složené kauce zhojí a zbylou částku vypůjčiteli vrátí.

Kauzální nexus
příčinný vztah mezi jednáním a následkem; příčinná souvislost
Keiretsu
japonský výraz pro seskupení firem, které mají křížovým způsobem provázány své vlastnické podíly (finanční klika)
Klamavá informace

pro účely zákona o podnikání na kapitálovém trhu

informace způsobilá vyvolat klamnou představu o předmětu, jehož se týká; klamavou informací je i informace pravdivá, která vzhledem k souvislosti, v níž byla použita, může uvést v omyl

Pramen: § 2 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu

Klamavá obchodní praktika

(1) Obchodní praktika je klamavá,

a) je-li při ní užit nepravdivý údaj,
b) je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit,
c) opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem, nebo
d) vede-li způsob prezentace výrobku či služby, včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh k záměně s jinými výrobky či službami, nebo rozlišovacími znaky jiného podnikatele,
e) není-li dodržen závazek obsažený v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal, jde-li o jednoznačný závazek, který lze ověřit, a podnikatel v obchodní praktice uvádí, že je vázán kodexem.

(2) Za klamavou obchodní praktiku se považuje také nabízení nebo prodej výrobků nebo služeb porušujících některá práva duševního vlastnictví, jakož i skladování takových výrobků za účelem jejich nabízení nebo prodeje a dále neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu v obchodním styku.

(3) Klamavou obchodní praktikou je vždy praktika uvedená v příloze č. 1 k zákonu o ochraně spotřebitele.

Pramen: § 5 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

Klamavá reklama
Klamavá reklama je taková reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.

Pramen: § 2977 odst. 1) zákona č. 89/2012 Sb. občanského zákona

Klamavé označení zboží a služeb
Je reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.

Pramen: § 2978 odst. 1) zákona č. 89/2012 Sb. občanského zákona

Klíčové faktory úspěchu

KSF

faktory, na nichž lze založit budoucí úspěch

Angl. Key Success Factors (KSF).

Kmenová akcie

zákon o obchodních korporacích

akcie, s nimiž nejsou spojena žádná zvláštní práva

Kmenový akcie vlastníkovi zaručuje normální členská práva, neposkytuje žádná zvláštní práva. Kmenové akcie nemusí obsahovat údaje o druhu

Pramen: § 276 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích

Kmenový list

zákon o obchodních korporacích

určí-li tak společenská smlouva, může být podíl společníka představován kmenovým listem. Je-li podle společenské smlouvy dovolen vznik více podílů pro jednoho společníka, může společnost vydat kmenový list pro každý podíl. Kmenový list je cenný papír na řad. Kmenový list nelze vydat jako zaknihovaný cenný papír.

Kmenový list obsahuje
a) označení, že se jedná o kmenový list
b) jednoznačnou identifikaci společnosti
c) výši vkladu připadající na podíl
d) jednoznačnou identifikaci společníka
e) označení podílu, k němuž je kmenový list vydán
f) označení kmenového listu, jeho číslo a podpis jednatele nebo jednatelů. Podpis může být nahrazen jeho otiskem, pokud jsou na listině současně použity ochranné prvky proti jejímu padělání nebo pozměnění.

Pramen: § 138 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích

Know-how
soubor nepatentovaných praktických poznatků vyplývajících ze zkušeností a testování jeho vlastníka, který je utajený, podstatný a identifikovatelný, přičemž
1. utajený znamená, že know-how tvoří přesné složení a uspořádání jednotlivých částí, které není všeobecně známé a snadno dostupné; to však nemůže být vykládáno v úzkém smyslu tak, že každá jednotlivá část know-how musí být zcela neznámá a nedosažitelná mimo podnikání vlastníka;
2. podstatný znamená, že know-how obsahuje informace, které jsou důležité pro prodej zboží nebo poskytování služeb konečným uživatelům a zvláště pro prezentaci prodávaného zboží, zpracování zboží v souvislosti s poskytováním služeb, metodami jednání se zákazníky a administrativním a finančním vedením obchodní činnosti;
3. identifikovatelný znamená, že know-how musí být popsáno dostatečně srozumitelně, aby bylo možno ověřit, zda splňuje kritérium utajenosti a podstatnosti; popis know-how může být součástí dohody o frančíze nebo samostatné dohody nebo může být zaznamenán jinou vhodnou formou.

Výše uvedený výklad pojmu je volným přepisem (s úpravou částí specifických pro frančízu) definice uvedené v § 2 vyhlášky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 5/2000 Sb., o povolení obecné výjimky ze zákazu dohod narušujících soutěž podle § 3 odst. 1 a § 4 odst. 1 zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, ve znění zákona č. 286/1993 Sb., pro určité druhy dohod o frančíze.

KOBOS
Kontinuální burzovní obchodní systém
burzovní systém pro obchodování a vypořádání obchodů s cennými papíry na Burze cenných papírů Praha založený na průběžném obchodování při proměnlivé ceně
Kodex
zákoník; jediná právní norma, která komplexně reguluje určité právní odvětví
Kodicil
dodatek k závěti; dovětek
Kodifikace
sjednocení a upravení právních poměrů nebo sjednocení právních předpisů určitého oboru ve formě zákona popřípadě zákoníku (kodexu)
Koeficient β
pravděpodobná změna výnosu určitého aktiva (akcie, dluhopisu, atp.) v závislosti na změně výnosu tržního portfolia (všech těchto aktiv na kapitálovém trhu)
Kogentní
nevyloučitelné, neomezitelné (projevem odchylné vůle subjektů);

Kogentní ustanovení zákona je závazné a nelze jej ve smlouvě upravit odlišně.
Opak "dispozitivní".

Koherence
vzájemná souvislost více prvků
Koheze
soudržnost

V EU označení pro politiku posilování politické a hospodářské soudržnosti členů, zejména zmenšováním rozdílů mezi regiony.
Kohorta
soubor jednotek patřících do určité klasifikační kategorie
např. osoby, u nichž došlo v daném roce k určité události, např. ke sňatku
Kolace
započítání peněz a věcí darovaných zůstavitelem za jeho života dědici do dědického podílu obdarovaného

Viz § 484 občanského zákoníku.

Kolaudační rozhodnutí
Kolaudačním rozhodnutím se povoluje užívání stavby k určenému účelu, a je-li to zapotřebí, stanoví se podmínky pro užívání stavby.

Pramen: § 82 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., stavebního zákona

Kolaudační řízení
správní řízení o vydání kolaudačního rozhodnutí

Pramen: § 76 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., stavebního zákona

Kolektivní dílo

ve smyslu autorského zákona

dílo, na jehož tvorbě se podílí více autorů, které je vytvářeno z podnětu a pod vedením fyzické nebo právnické osoby a uváděno na veřejnost pod jejím jménem, přičemž příspěvky zahrnuté do takového díla nejsou schopny samostatného užití

Dílo audiovizuální a díla audiovizuálně užitá nejsou kolektivním dílem.

Pramen: § 59 autorského zákona

  • Na této stránce naleznete náš slovníček pojmů. V případě, že daný pojem, který potřebujete vysvětlit, v seznamu nenajdete, můžete se na něj zeptat. Můžete také vložit nový pojem i s vysvětlením. V žádném případě nekopírujte pojmy z jiných webů!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).