-
M/B
-
Market / Book Ratio
Market / Book Ratio - poměr tržní ceny a účetní hodnoty akcie
podíl mezi tržní cenou akcie a účetní hodnotou akcie
-
Macaroni obrana
-
taktika odrazování od nepřátelského převzetí, kdy společnost emituje větší množství dluhopisů s podmínkou, že je vykoupí za vysokou cenu zpět, bude-li převzata
-
Majetek investičního fondu
-
zákon o investičních společnostech a investičních fondech
rozumí se jím ve vztahu k podílovému fondu majetek v tomto podílovém fondu, ve vztahu ke svěřenskému fondu majetek v tomto svěřenském fondu a ve vztahu k podfondu majetek v tomto podfondu.Pramen: § 633 odst. 1) zákona č. 240/2013 Sb.
-
Majetek vytvořený vlastní činností
-
pro účely zákona o DPH
dlouhodobý nehmotný a dlouhodobý hmotný majetek včetně nedokončeného majetku a zásoby, oceněné vlastními náklady nebo reprodukční pořizovací cenou podle zvláštního právního předpisuPramen: § 4 odst. 3 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
-
Majetek zákazníka
-
pro účely zákona o podnikání na kapitálovém trhu
peněžní prostředky a investiční nástroje, které má obchodník s cennými papíry ve své moci za účelem poskytnutí investiční služby, a peněžní prostředky a investiční nástroje získané za tyto hodnoty pro zákazníka; majetkem zákazníka nejsou vklady podle zákona upravujícího činnost bank, o kterých účtuje obchodník s cennými papíry, který je bankou nebo pobočkou zahraniční bankymajetkem zákazníka nejsou vklady podle zákona upravujícího činnost bank, o kterých účtuje obchodník s cennými papíry, který je bankou nebo pobočkou zahraniční banky.
Pramen: § 2 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
-
Majetková podstata
-
insolvenční zákon
majetek určený k uspokojení dlužníkových věřitelůMajetkovou podstatu zejména tvoří:
a) peněžní prostředky
b) věci movité a nemovité
c) podnik
d) soubor věcí a věci hromadné
e) vkladní knížky, vkladní listy a jiné formy vkladů
f) akcie, směnky, šeky nebo jiné cenné papíry anebo jiné listiny, jejichž předložení je nutné k uplatnění práva
g) obchodní podíl
h) dlužníkovy peněžité i nepeněžité pohledávky, včetně pohledávek podmíněných a pohledávek, které dosud nejsou splatné
i) dlužníkova mzda nebo plat, jeho pracovní odměna jako člena družstva a příjmy, které dlužníkovi nahrazují odměnu za práci, zejména důchod, nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, stipendia, náhrady ucházejícího výdělku, náhrady poskytované za výkon společenských funkcí, podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci
j) další práva a jiné majetkové hodnoty, mají-li penězi ocenitelnou hodnotu
Pramen: § 2 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
-
Majetková struktura
-
struktura dlouhodobého a oběžného majetku používaného podnikem. záleží hlavně na odvětví a typu podniku, na finanční politice společnosti apod.
-
Makléř
-
dle zákona o podnikání na kapitálovém trhu
fyzická osoba, která na základě povolení České národní banky vykonává odbornou obchodní činnost při poskytování investiční službyPramen: § 14 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
-
Makléř
-
zprostředkovatel obchodů, dohodce
-
Makroekonomie
-
část ekonomie, která se zabývá chování ekonomiky jako celku, agregovaně
-
Malá organizace
-
pro účely nemocenského pojištění
právnická nebo fyzická osoba, která zaměstnává alespoň jednoho zaměstnance a není organizacíTj. právnická nebo fyzická osoba, která zaměstnává 25 zaměstnanců nebo méně a evidenci mezd pro ni nevede jiná právnická nebo fyzická osoba, která zaměstnává 26 zaměstnanců nebo více.
Pramen: § 17 odst. 3) zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
-
Maloobchod
-
pro účely živnostenského zákona
nákup a prodej zboží za účelem jeho prodeje přímému spotřebiteliPramen: § 33 odst. 1) živnostenského zákona
-
Malus
-
přiřážka k pojistnému vybíraná při opakovaném nebo nadměrném výskytu pojistných událostí v daném pojistném období
-
Malverzace
-
zpronevěra peněz
-
Malý a střední podnikatel
-
pro účely zákona o podpoře malého a středního podnikání
podnikatel, pokud
a) zaměstnává méně než 250 zaměstnanců,
b) jeho aktiva, uvedená v rozvaze, nepřesahují 980 000 000 Kč nebo má čistý obrat za poslední uzavřené účetní období nepřesahující 1 450 000 000 Kč, účtuje-li v soustavě podvojného účetnictví; neúčtuje-li v soustavě podvojného účetnictví, vztahují se uvedené částky ke konečným příjmům a k úhrnu majetku, a
c) je nezávislý (žádná jiná osoba nebo více osob společně, které nejsou malým a středním podnikatelem, nemají alespoň 25 % podíl na jeho základním kapitálu ani na jeho hlasovacích právech).
Odpovídá definici malého a středního, resp. středního podniku dle požadavků EU.
-
Malý podnikatel
-
pro účely zákona o podpoře malého a středního podnikání
malý a střední podnikatel, pokud
a) zaměstnává méně než 50 zaměstnanců,
b) jeho aktiva, uvedená v rozvaze, nepřesahují 180 000 000 Kč nebo má čistý obrat za poslední uzavřené účetní období nepřesahující 250 000 000 Kč, účtuje-li v soustavě podvojného účetnictví; neúčtuje-li v soustavě podvojného účetnictví, vztahují se uvedené částky ke konečným příjmům a k úhrnu majetku, a
c) je nezávislý (žádná jiná osoba nebo více osob společně, které nejsou malým a středním podnikatelem, nemají alespoň 25 % podíl na jeho základním kapitálu ani na jeho hlasovacích právech).
Odpovídá definici malého podniku dle požadavků EU.
-
Manažerská smlouva
-
innominální (netypová) smlouva, která nezakládá pracovní poměr (nenahrazuje smlouvu pracovní), nýbrž si v ní zaměstanavatel a zaměstnanec (obvykle manažer) sjednávají určité další podmínky pracovního poměru - obvykle povinnost mlčenlivosti, mzdu a další požitky spojené s výkonem funkce (cestovní náhrady, výdaje na reprezentaci, poskytnutí služebního auta, telefonu, atp.)
Uzavírá se vedle pracovní smlouvy, případně samostatně, vzniká-li pracovní poměr volbou nebo jmenováním.
-
Mandant
-
ten, jehož jménem a na jehož účet zařídí mandatář v rámci mandátní smlouvy za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonů nebo uskutečněním jiné činnosti
Pramen: § 566 odst. 1) obchodního zákoníku- zrušen
-
Mandatář
-
ten, kdo v rámci smlouvy mandární zařídí pro mandanta na jeho účet za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonů jménem mandanta nebo uskutečněním jiné činnosti
Pramen: § 566 odst. 1) obchodního zákoníku - zrušen
-
Mandatorní výdaje
-
"přikázané" výdaje
výdaje rozpočtu, které jsou externě stanoveny (např. zákonem) a nelze je při plánování rozpočtu účinně ovlivnitO mandatorních výdajích obvykle mluvíme v kontextu státního rozpočtu, kde jimi jsou např. výplaty sociálního zabezpečení, důchodů atp.
-
Manipulace s trhem
-
zákon o podnikání na kapitálovém trhu
Manipulací s trhem se pro účely tohoto zákona rozumí jednání osoby, které může:
a) zkreslit představu účastníků kapitálového trhu o hodnotě, nabídce nebo poptávce finančního nástroje
b) jiným způsobem zkreslit kurz finančního nástroje
Pramen: § 126 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
-
Manko
-
záporný rozdíl mezi skutečným a účetním stavem
-
Manželství
-
je trvalý svazek muže a ženy vzniklý způsobem, který stanoví tento zákon. Hlavním účelem manželství je založení rodiny, řádná výchova dětí a vzájemná podpora a pomoc.
Pramen: § 655 zákona č. 89/2012 Sb. občanského zákona
-
Margin trading
-
anglosaský výraz pro typ obchodní transakce založený na částečném financování nákupu investičních instrumentů z vypůjčených prostředků. Margin trading umožňuje realizovat pákový efekt, poněvadž vypůjčené prostředky snižují množství vlastního kapitálu, které investor musí použít.
-
Marketing
-
Proces plánování a realizování koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet takové směny, které uspokojí cíle jednotlivce i organizací (American Marketing Association, 1985).
Marketing je sociální a manažerský proces, jehož pomocí získávají lidé to,
co potřebují nebo po čem touží, a to na základě produkce komodit a jejich
směny za jiné komodity nebo za peníze (KOTLER, 1989).
Marketing představuje činnost všech jedinců a organizací zaměřených na
zjišťování a uspokojování lidských potřeb, a to na základě směny (SCHOEL,
GUILTINAN, 1988).
Marketing je souborem všech lidských činností zaměřených na zprostředkování
směny hodnot (KOTLER, 1972).
Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny
získávají to, co potřebují a požadují prostřednictvím tvorby nabídky a
směny hodnotných výrobků s ostatními (KOTLER, 1991).
Společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co
potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných
výrobků s ostatními.
Marketing je procesem plánování, řízení a provádění koncepce, tvorby ceny, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které uspokojují cíle jednotlivce i organizace.
Souhrn činností, jimiž se podniky snaží o zvýšení prodeje.